ZenVanor

ZenVanor

Andas ut, andas in, andas ut.

Topp 10 produktivitetstips – #5

Quick intro: Detta är en i en serie av Top Produktivitet Hacks – lite tips och tricks som är utformade för att göra dig mer produktiv. I slutet av serien kommer jag lägga upp dem alla tillsammans i en översikt.

Produktivitet Hacka # 5: Undvik möten. När du måste uppfylla, hålla det kort och effektiv.

Jag hatar möten. Jag tror att de flesta människor gör, om det inte finns kaffe och munkar i mötena, och du verkligen gillar kaffe och munkar, men även då är själva mötet bara något du måste sätta dig igenom för att få bra grejer. Punkt är de flesta av oss hatar möten, och ändå har vi så jäkla många av dem.

Och om du verkligen analysera de flesta möten, ser du att de är ett enormt slöseri med tid. I timme eller mer att du satt i det mötet, kunde du ha fått 10 gånger mer fulländad om du arbetar ensam. Och så kunde var och en av de andra mötesdeltagare, vilket innebär att mängden förlorad produktivitet är enorm.

Finns det möten du går till regelbundet att du kan undvika? Om du tror att svaret är nej, tänk på det lite mer: kanske har du fått höra att det är obligatoriskt, men det är fortfarande möjligt att om du gör ett tillräckligt bra säljargument till din chef, kan du få ut av mötet – show honom / henne hur mycket mer du kan uppnå genom att inte vara där, och hur du kan skicka en enkel e-post för att åstadkomma den ingång som du skulle ha gett i mötet, vid 1 / 10th tiden.

Jag tycker att det är bäst att säga nej till möten på framsidan. Jag säger bara, “Tyvärr, jag kan inte göra det. Jag uppbundna med ett projekt just nu. “Och det är alltid sant. Jag har alltid fått projekt jag arbetar på som är viktigare än ett möte.

Nu har du förmodligen inte kommer att kunna få ut av de flesta möten, så här är några tips för att göra möten mer effektivt:

Varje möte bör ha en agenda. Folk borde veta, på förhand, vad som kommer att diskuteras, så att de kan framställas.
Dagordningen bör omfatta det önskade resultatet. Om det inte är på dagordningen i förväg, bör det vara det första du tar upp i mötet, just när (eller bara före) mötet startar: vad vill du uppnå i mötet?
Anteckna viktiga punkter, särskilt nästa åtgärder. Markera nästa åtgärder med pilar eller asterisker eller något, så kan du se dem en överblick senare.
Gå igenom de kommande åtgärder i slutet av mötet. Alla ska lämna mötet veta vilka beslut gjordes och vad alla behöver göra härnäst.
Skörda alla nästkommande-åtgärder till att göra-listor direkt efter mötet, så att du inte glömmer.
Om du fortfarande har fastnat gå till en helt värdelös möte, ta din mapp läs / översyn i mötet. Åtminstone kan du använda den tiden produktivt genom att veva igenom saker som du behöver för att läsa eller översyn. Jag gillar också att använda denna tid för att brainstorma för idéer eller planera projekt.

Det bästa långväga strategi är att övertyga högre ups som de flesta möten är ett slöseri med tid, och att möten som måste äga rum bör vara kort och effektiv. Jag vet någon som installerat en bänk, utan avföring, som hans kontor konferensrum. Om man ville träffa honom, var de tvungna att göra det stående. Det gjorde för ganska korta möten.

Topp 10 Produktivitet Hacks

# 10: Ta hand om dina viktigaste sakerna först
# 9: Vakna tidigt
# 8: Förenkla informationsströmmar, vev via bloggar och e-post
# 7: Declutter din arbetsplats; arbeta på en sak i taget
# 6: Få arbeta tidigt; arbetar färre timmar
# 5: Undvik möten; när du måste uppfylla, göra det effektivt
# 4: Undvik onödigt arbete
# 3: Gör tuffa uppgifter först
# 2: Work off-line så mycket som möjligt
# 1: Gör något du brinner
(Mer om produktivitet)




Dela det här:

  • Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)

Relaterade

24 februari, 2007 Leo

Post navigation

Hälsotips: Försök äta vegetariskt en gång ibland → ← Njuta av de små sakerna

Lämna ett svar Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om
  • Arkiv
Powered by WordPress | theme SG Simple