ZenVanor

ZenVanor

Andas ut, andas in, andas ut.

Hur man tar emot kritik med elegans och tacksamhet

Varje dag får jag e-post och kommentarer som är otroligt positiv och uppmuntrande, och i sanning dessa meddelanden är just det som upprätthåller mitt bloggande. Men jag får också negativa kommentarer då och då: kritik av mitt skrivande, och inte trevligt kritik heller.

Hur hanterar du kritik? Jag tror att den första reaktionen för de flesta av oss är att försvara oss, eller ännu värre att surra tillbaka.

Och ändå, medan kritik kan tas som sårande och demoraliserande, det kan också ses på ett positivt sätt: det är ärlighet, och det kan sporra oss att göra bättre. Det är en möjlighet att förbättra.

Nyligen sprang jag en “Fråga Läsare” post ber om förslag till förbättringar, efter att ha fått några kritiska mejl och kommentarer. Jag svarade på en av kritikerna med en “tack” och bad honom att kommentera i Fråga Läsarna tråden.

Läsaren mailade mig tillbaka, och här var hans svar:

Efter att ha skickat min e-post, kände jag att jag kunde ha varit lite hårda. Men nu, efter att ha läst ditt svar, jag tror att du skulle ha den perfekta egenskaper för att skriva en artikel eller två om att ta kritik med grace och uppskattning.

Jag gillade den tanken, så här är att inlägg föreslog han: hur man tar kritiken med grace och uppskattning.

Sluta din första reaktion
Om din första reaktion är att surra tillbaka på den person som lämnar kritik, eller att bli defensiv, ta en minut innan reagera alls. Ta ett djupt andetag, och ge det en liten tanke.

Personligen brukar jag få lite arg när jag kritiserade. Men jag har också lärt mig att inte reagera direkt. Till exempel kommer jag låta en kritisk e sitta i min inkorg för åtminstone en timme innan han svarade. Eller jag ska gå ifrån någon istället för att säga något jag kommer att ångra senare.

Att svalka sig tiden tillåter mig att ge det lite mer eftertanke bortom min första reaktion. Det låter logiskt att gå in, förbi känslor. Jag har inget emot känslor, men när det är en negativ känsla, ibland kan orsaka mer skada än nytta. Så jag lät mina känslor kör sin kurs och svara sedan när jag är lugnare.

Vända en negativ till en positiv
En av nycklarna till min framgång i allt jag gör är min förmåga att hitta positiva saker i saker som de flesta ser som en negativ. Sjukdom tvingar mig att sluta mitt träningsprogram? Det är en välkommen vila. Trött på mitt jobb? Det är en tid att återupptäcka vad som är viktigt och att leta efter ett bättre jobb. Supertyphoon förstört alla mina ägodelar? Detta får mig att inse att mina grejer var inte viktigt, och att vara tacksamma att min kära fortfarande levde och säker.

Du kan göra samma sak med kritik: hitta det positiva i det. Visst kan det vara oförskämd och menar, men i de flesta kritik, kan du hitta en klump av guld: ärlig feedback och förslag till förbättringar.

Till exempel, denna kritik: “Du skriver om samma saker om och om igen och dina inlägg är tråkiga och inaktuella.”

Kan läsas: “Jag behöver öka mångfalden av mina inlägg och hitta nya sätt att se på gamla saker.”

Det är bara ett exempel naturligtvis – du kan göra det med bara om någon kritik. Ibland är det bara någon som har en dålig dag, men många gånger det finns åtminstone ett korn av sanning i kritiken.

Se det som en möjlighet att förbättra – och utan att ständiga förbättringar, är vi bara sitta still. Förbättring är en bra sak.

Tack Critic
Även om någon är hårda och oförskämd, tacka dem. De kan ha haft en dålig dag, eller kanske de är bara en negativ person i allmänhet. Men även så, kommer din attityd tacksamhet förmodligen fånga dem off-guard.

Och vet du vad? Min vana att tacka mina kritiker har faktiskt vunnit några av dem. De blev vänner till mig, och så småningom ett par av dem blev några av mina största förespråkarna. Allt på grund av en enkel handling att säga tack för kritik. Det är oväntat och ofta uppskattat.

Och även om kritiker inte tar din “tack” på ett bra sätt, är det ändå bra att göra – för dig själv. Det är ett sätt att påminna dig om att kritiken var en bra sak för dig, ett sätt att hålla dig ödmjuk.

Lär av kritik
Efter att ha sett kritik i ett positivt ljus, och tacka kritiker, inte bara gå vidare och gå tillbaka till business as usual. Egentligen försöka förbättra.

Det är ett svårt begrepp för vissa människor, eftersom de tror ofta att de är rätt oavsett vad. Men ingen är alltid rätt. Du, i själva verket kan vara fel, och kritikern kan vara rätt. Så se om det finns något du kan ändra för att göra dig bättre.

Och sedan göra denna förändring. Egentligen sträva efter att göra bättre.

När jag fick kritik att mina inlägg var inte så bra som de skulle kunna vara, försökte jag att förbättra. Jag försökte svårt att skriva bättre inlägg. Nu gjorde jag faktiskt uppnå detta? Det är en bedömningsfråga – en del kommer att säga nej, medan andra tycktes njuta stolparna. Personligen har jag varit ganska stolt över några av dessa tjänster, och jag är glad att jag gjorde den extra ansträngningen.

Vara bättre människa
Alltför många gånger vi tar kritik som ett personligt angrepp, som en förolämpning mot vilka vi är. Men det är inte. Tja, det är kanske ibland, men vi behöver inte ta det på det sättet. Ta det som en kritik av dina handlingar, inte din person. Om du gör det, kan du ta bort dig från kritiken känslomässigt och se vad som bör göras.

Men det sätt som många av oss hantera den kritik som vi ser som personangrepp är genom att attackera tillbaka. “Jag tänker inte låta någon tala med mig på det sättet.” Särskilt om denna kritik görs offentligt, såsom i kommentarerna i en blogg. Du måste försvara dig själv, och attackera angriparen … eller hur?

Fel. Genom att attackera angriparen, du lutade till hans nivå. Även om personen var medelvärdet eller oförskämd, du behöver inte vara på samma sätt. Du behöver inte begå samma synder.

Vara bättre människa.

Om du kan höja sig över de små förolämpningar och attacker, och svara på ett lugnt och positivt sätt till köttet av kritiken, kommer du att vara bättre person. Och gissa vad? Det finns två fantastiska fördelarna med detta:

Andra kommer att beundra dig och tänka bättre av dig för att stiga över attacken. Speciellt om du förblir positiv och faktiskt ta kritiken väl. Detta har hänt mig, när folk faktiskt kompletterat mig om hur jag hanterade attackera kommentarer.
Du kommer att må bättre om dig själv. Genom att delta i personliga angrepp, vi smutsiga själva. Men om vi kan stanna över denna nivå, känner vi bra om vilka vi är. Och det är den viktigaste fördelen med allt.

Hur håller du dig över attackerna och vara bättre människa? Genom att ta bort dig från kritik, och bara titta på de åtgärder som kritiserats. Genom att se det positiva i kritiken, och försöker förbättra. Med att tacka kritikern. Och genom att svara med en positiv attityd.

Ett snabbt exempel: Någon kritiserar en av mina inlägg genom att säga: “Du är en idiot. Jag förstår inte vad x har att göra med y. ”

Min typiska svar blir att först ignorera den första meningen. Och för det andra, att säga något i stil med “Tack för att ge mig en möjlighet att klargöra det. Jag tror inte att jag gjorde det så tydligt som jag borde ha. Vad x har att göra med y är … bla bla. Tack för den stora frågan! ”

Och genom att ignorera förolämpning, tar det som ett tillfälle att klargöra, tacka kritikern, utnyttjade möjligheten att förklara min poäng ytterligare, och vistas positiva, har jag accepterat kritiken med grace och uppskattning. Och därmed förblev bättre människa, och kände stor om mig själv.




Dela det här:

  • Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)

Relaterade

27 september, 2007 Leo

Post navigation

6 regler för att hantera vanor kontra uppgifter → ← Enkelt leverne förenklat: 10 saker du göra idag för att förenkla ditt liv

Lämna ett svar Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om
  • Arkiv
Powered by WordPress | theme SG Simple