Vad händer om du arbetat bara 4 dagar i veckan? Eller 5 dagar 3 timmar i veckan? Eller vad timmar du bestämt?
Förra veckan talade jag om konsten att begränsa dig i min nya Haiku Produktivitet systemet. Denna vecka, låt oss se hur Haiku Produktivitet kan användas för att låta dig arbeta mindre, bli mer effektiva och frigöra mer tid för dig själv.
Jag vet, det låter trevligt men orealistisk. Men det behöver inte vara, om du verkligen vill styra ditt arbetsliv. Det beror på vad du är villig att göra.
Vad jag har gjort
Detta är något som jag har gjort själv för de senaste månaderna, så jag kan dela mina erfarenheter med er. Jag bestämde att jag ville begränsa mitt arbete till tre dagar i veckan, ungefär en halv dags arbete för vart och ett av dessa tre dagar.
Jag har ganska mycket gjort det, trots att jag har en heltidsarbete, jag blogg, och jag gör frilans skriva.
Jag började inte genom att begränsa mig till tre dagar i veckan direkt. Jag försökte först att passa allt mitt arbete i fyra dagar, och det var en utmaning. Sedan började jag att eliminera en del av mitt arbete, långsamt, och som gjorde det mycket bättre.
Nu har jag staplade allt i tre dagar. Som innehåller skriv tjänster för Zen Habits (en halv dag), frilansar (två halvdagar), och mitt ordinarie arbete (varvas bland de andra två). Jag har gjort det genom att eliminera en del av mitt arbete i alla tre områdena, ner till det väsentliga.
Nu, jag ska erkänna att jag arbetar mer än dessa tre halvdagar. Jag gör en del arbete i de andra halvorna av dessa tre dagar, till exempel, och jag gör lite arbete på de två andra veckodagar. Men mitt viktiga arbete är begränsat till dessa tre halvdagar, och det arbete jag gör utanför dessa tre halvdagar består av personliga projekt jag vill göra att jag inte kunde göra innan (till exempel skriva en bok).
Vad gör jag med resten av min tid? Jag svarar på läsar e-post och kommentarer, jag arbetar på andra projekt som jag vill (inklusive en kommande ebook och en långsiktig bokprojekt), jag umgås med min familj (jag gå av vid 03:00 dessa dagar). Jag gör inte något arbete på helgerna.
Min arbetsvecka är inte precis där jag vill ha det ännu. Jag arbetar på att avsluta min dag jobb (bara vill spara en större nödfond första) och jag arbetar på att få till mitt ideal dag. Det är en långsiktig process än bara sätta gränser och göra förändringen natten.
Hur man gör det
Så hur går du om att begränsa din arbetsvecka? Det viktiga är att sätta en gräns, men hur du går om att uppnå gränsen är det svåra. Här är några förslag:
Först anger gränsen. Jag föreslår något liknande 4 dagar i veckan. Men du kan vara ambitiös och skjuta för tre eller ännu mindre. Eller du kan gå i 5 dagar i veckan, 6 timmar varje dag. Oavsett verkar perfekt för dig, gå för det!
Identifiera det väsentliga. OK, om du har mindre tid att göra ditt arbete, hur ska du få det gjort? Du har två val: 1) arbeta snabbare; eller 2) göra mindre arbete. Jag föreslår att du tar det andra alternativet. Du måste bestämma exakt vad du verkligen behöver för att utföra inom de gränser som du har angett för dig själv. Om du klippa din arbetsvecka med 20%, till exempel, måste du klippa ut 20% av ditt arbete. Det innebär att identifiera vad som måste göras, och vad som kan skjutas upp. Gör en kort lista. Gör vad som måste göras först, och inte putz runt.
Eliminera resten. Om du har en kort lista över dina viktigaste uppgifter, ta en titt på vad är inte nödvändigt. Finns det något sätt att eliminera det? Delegera den? Lägga ut den? Försena det? Fundera på detta, för om du på något sätt kan eliminera 20% av din lista, har du gjort enorma framsteg för att uppfylla dina själv sätta gränser.
Sats. Om det är något man gör varje dag, överväga dosering allt i en dag. Till exempel var jag skriva mina Zen Habits inlägg varje dag, men nu gör jag det på en gång. Och i sanning, det sparar mig tid. Du kan göra det med nästan vad som helst. Samma sak gäller för något du gör under dagen, som e-post eller telefonsamtal. Överväg batching uppgifter sådär i en session per dag.
Gör det i etapper. Om du har en stor minskning av arbetstid som ditt mål, kan du inte att kunna utföra allt på en gång. Jag rekommenderar en gradvis förändring. Först, som en mindre gräns (kanske en timme mindre per dag, till exempel, eller bara en halv dag på fredagar). Fokusera på att göra det första steget arbete, och när du har fått ner det, göra ytterligare nedskärningar. Fortsätt att göra detta tills du kommer till där du slutligen vill vara.
Bestämma vad du ska göra med överskott tid. Sätta gränser för ditt arbete kommer inte att fungera om du inte vet vad du vill göra med den extra tiden. Besluta om att arbeta en timme mindre varje dag? Vad ska du göra med den stunden? Det kan vara vad som helst: roliga projekt, skapa en sida verksamhet, umgås med nära och kära, läsa, träna, gå till stranden, vad som helst. Men avsätta detta block (eller block) tid för något, och se till att göra det.
En anteckning om kommunikation. Oavsett om det är e-post, telefon, IM, Skype, Twitter eller vad som helst, kan du fylla din arbetsdag med kommunikationsuppgifter. Det kommer att fylla tiden anvisade till den. I stället tilldela en liten mängd tid för varje viktig kommunikationsmetod (30 minuter för IM, 30 minuter för telefon, en timme för e-post, eller vad som helst) och inte tillåter något utanför denna gräns.
Vad händer om jag är en anställd?
De flesta människor inte exakt kontrollera sina arbets dagar eller veckor. Jag förstår det. Jag har större flexibilitet än de flesta, men det är varit något jag har medvetet utvecklat, genom att ändra mina förväntningar och förväntningar min chef och människorna omkring mig. Om de förväntar mig att arbeta 40 timmar i veckan, då jag måste göra det. Men om de förväntar mig att göra det viktiga arbete, och göra det bra, så borde det ingen roll om jag gör det i 2 timmar eller 40.
Men jag är medveten om att alla inte har lyxen av flexibilitet som jag gör. Så hur kan du använda Haiku Produktivitet till arbetsveckan i så fall? Det är fortfarande möjligt, men det är mer begränsad. Här är några idéer:
Hantera förväntningar. Du måste börja med ett samtal med din chef om förväntningar han eller hon har i ditt arbete. Vad är det som de verkligen vill du uppnå? Är det så viktigt var eller hur eller hur lång tid det tar för dig att uppnå detta? Om du har möjlighet att göra det hemifrån, eller färre timmar, skulle den delen? Snacka om att vilja bli mer produktiva, vilket inte betyder att producera mer, men producerar mer viktiga saker. Och sedan göra det hända. Om du kan ändra förväntningarna som människor har av dig, du är på god väg.
Använd ledig tid för andra projekt. Du skulle kunna frigöra tid genom att begränsa ditt arbete till 6 timmar per dag (till exempel). Men kanske du inte kan bara lämna arbete efter 6 timmar. Istället använder den extra tid för nya projekt (arbetsrelaterade eller på annat sätt, beroende på den flexibilitet du har) som du har velat arbeta med men kunde inte. Jag brukade använda det fri tid för frilans skriva, men mina arbetsförhållanden har blivit mer flexibla sedan dess.
Arbeta hemifrån. Om du kan arbeta hemifrån, du in. Du måste visa din chef, via en eller två dagars testkörning, att du faktiskt kan producera mer hemifrån. Vet du vad din chef vill att du ska fylla i för den dagen, och göra det och mycket mer. När du får godkänt att jobba, kan du ställa din arbetstid. Bara vara säker på att få arbetet gjort, men hur du gör det är upp till dig.
Flytta till uppgift mål, inte tids mål. Detta går tillbaka till att hantera förväntningar, men du vill att din chef att sätta upp mål för dig som är baserade på uppgifter eller projekt, inte på hur länge du arbetar. Om du kan göra det, har du tagit ett stort steg mot att kunna begränsa din arbetstid.