Simpelhet är den ultimata formen av sofistikation. – Leonardo Da Vinci
Problemet med många böcker och guider på att förenkla din röran, ditt arbetsliv, ditt skrivbord, ditt liv, är att de oftast är för jäkla komplicerat.
Vi behöver en enkel metod för att förenkla.
Det har varit nästan ett decennium sedan jag först började försöka förenkla mitt liv, och under dessa år har jag kämpat med röran, jag har haft ökningar och uppgångar av komplikationer och enkelhet, har jag försökt dussintals metoder att förenkla från så många källor. Det har varit en intressant resa, men inte en som jag kan rekommendera till alla. Om du är ute efter att förenkla en viss aspekt av ditt liv, vill du inte gå igenom den typen av förvirring.
Så jag har kokat ner det till en enkel metod för fyra lagar om enkelhet (ursäkter till John Maeda) som du kan använda på något område av ditt liv, och i själva verket på ditt liv som en helhet:
1. Samla allt på ett ställe.
2. Välj det väsentliga.
3. Eliminera resten.
4. Organisera återstående saker prydligt och fint.
Livet är verkligen enkelt, men vi insisterar på att göra det komplicerat. – Confucius
För att illustrera, låt oss ta en snabb titt på hur man declutter en låda. Låt oss säga att detta är den värsta skräplådan i ditt hem – det har take-out menyer från restauranger som stängde ner ett tiotal år sedan, manualer för datorer som används DOS som sin primära OS, verktyg som du har ingen aning om hur man använder mer gummiband, gem och pinnar än du någonsin kan använda, minnen från din olyckliga razzia i gummistämpel hobbying, souvenirer från att Mexico City resa du hellre glömma, att inte tala om en funky lukt som påminner dig om gymnastiken.
Du kan tillbringa hela dagen sortera sådan oreda och fortfarande har en enda röra. (Eller mer troligt, kommer du stänger lådan och glömma det.) Men låt oss se hur fyra-stegsmetoden skulle tillämpas på vår låda:
1. Samla. Ta ut allt och lägga den i en hög. Tömma hela lådan, och stapla det hela på en disk eller ett bord. Ta ut allt, ner till den sista gemet.
2. Välj. Plocka ut bara några saker du älskar och använda och som är viktiga för dig. Bara gå igenom högen, plocka ut de riktigt viktiga saker. Vara mycket selektiv. Placera viktiga saker du plocka ut i en separat, mindre lugg.
3. Eliminera. Kasta resten ut. Du vet att du aldrig behöver dessa handböcker igen. Var inte sentimental med det här steget. Antingen kasta allt i en stor soppåse, eller hitta ett nytt hem för några av de punkter om du tror att någon kan ha användning för dem – donera dem till välgörenhet eller ge dem till en vän som skulle älska dem. Och ja, du måste kasta ut alla pinnar.
4. Ordna. Sätt tillbaka viktiga saker, prydligt, med utrymme runt saker. Rengör lådan ut först, naturligtvis, och sätta mycket liten hög med saker du valde tillbaka i lådan, gruppering som saker tillsammans och lämnar utrymme runt grupperna. Med utrymme runt saker gör allt ser snyggare och enklare.
Det är allt. Du har nu en mycket trevlig, förenklad skräp låda, med (låt oss hopp) en mycket mindre funky lukt.
Denna enkla metod kan tillämpas på alla områden i ditt liv. Mitt förslag är att fokusera på ett område i taget, tillämpa den metod, och sedan gå vidare till nästa område. Så, om du ville bara för att förenkla ett par områden i ditt liv, kan du fokusera på en per vecka, men om du ville förenkla hela ditt liv, skulle jag göra ett område varje par dagar tills du är klar.
Här är några exempel på hur man skulle kunna tillämpa ovanstående metod till andra områden i ditt liv:
Garderober. Fokusera på ett område av garderoben på en gång – en hylla i taget till exempel. Ta allt från hyllan och placera den i en hög på golvet. Plocka ut endast de riktigt viktiga saker som du älskar och användning. Placera resten i en låda för att donera. Sätt viktiga saker tillbaka på hyllan, gruppering som saker tillsammans och lämnar utrymme runt grupperna. Du kan använda behållare för grupper av saker, med hjälp av tydliga behållare och märka dem. Eller bara lämna hyllorna ganska tomt, och bli av med de flesta av dina grejer. Gå vidare till nästa område. Mitt förslag är att lämna golvet i din garderob klar – det gör att det ser mycket trevligare och enklare.
Skrivbordet. Rensa allt från ytan av ditt skrivbord (med undantag kanske din dator och telefon). För bordsytan, skulle jag föreslå bara sätta din inkorg och ett fint foto eller två, och ingenting annat. Sätt material i en låda, och lämna tidningarna. Kasta ut resten. Gör sedan lådorna i skrivbordet på samma sätt, en åt gången, vilket lämnar utrymme i varje låda. Det är så mycket mer avkopplande att arbeta i en förenklad miljö. När du är klar med skrivbordet, gör dina väggar.
Dina arbetsuppgifter. Har en lång tid att göra-lista (eller ett gäng långa sammanhang listor)? Spendera lite tid att lägga varje uppgift eller projekt du kan tänka dig att dina listor, tills det är så komplett som möjligt (GTD hjärna dumpa fungerar för detta). Välj sedan bara de uppgifter som du verkligen vill göra, eller som kommer att ge dig den absolut mest långsiktiga fördelar, och sätta dem på en separat, kortare lista. Resten av saker? Se om du kan eliminera dem, eller delegera dem, eller åtminstone sätta dem på en dag / kanske listan övervägas senare. Sedan bara fokusera på ditt kort lista, försöker välja de tre viktigaste sakerna på listan för att göra varje dag.
Dina åtaganden. Gör en lista över alla dina åtaganden i ditt liv, från arbete till personlig. Inkludera hobbies, klubbar, onlinegrupper, medborgargrupper, barnens aktiviteter, sport, hem grejer, etc. Allt som regelbundet tar upp din tid. Nu plocka ut några av dem som verkligen ger dig valuta, njutning, långsiktiga fördelar. Kasta resten, om möjligt. Det kan vara svårt att göra det, men du kan få ut av åtaganden om du bara berätta för folk att du inte har tid längre. Detta kommer att lämna dig med ett liv som bara har de åtaganden som du verkligen tycker om och vill göra. Lämna utrymme runt dem, i stället för att fylla upp ditt liv.
Din garderob. Behöver du verkligen 40 T-shirts? Eller 40 par skor? Hur många jeans vill du verkligen ha? En låda eller en del av din garderob i taget, sätta allt på din säng i en hög, välja kläder du verkligen älskar och faktiskt bära på en regelbunden basis, donera resten, och sätta de du älskar tillbaka i dina lådor eller garderob . Lämna utrymme runt kläderna – inte stoppa dina lådor fulla.
Ett rum. Om du vill förenkla din röriga rum, börjar med möbler. Vilka älskar du och använda? Bli av med resten. Nu klart varje plan yta i rummet, från räknarna till tabeller till hyllorna till datorer. Välj det du älskar, och bli av med resten. Lämna de plana ytorna så tydlig som möjligt, bara att sätta tillbaka några val objekt. Nu gör de lådor och skåp på samma sätt. Också göra allt på golvet som inte är en möbel, lämnar golvet så tydlig som överhuvudtaget är möjligt.
Din e-postbrevlåda. Har du ett e-postbrevlåda full av skräp? Dumpa alla dina e-postmeddelanden i inkorgen i en mapp. Skanna igenom mappen väljer endast ett fåtal att svara på och sätta dem i en separat mapp. Radera eller arkivera resten.
Som ni förenkla ditt liv, kommer universums lagar vara enklare; ensamhet kommer inte att vara ensamhet, kommer fattigdom inte fattigdom eller svaghet svaghet. – Henry David Thoreau